Mediation bij arbeidsconflicten
Arbeidsconflicten kunnen vele oorzaken hebben, zoals miscommunicatie, botsende karakters, onduidelijkheid over taken & verantwoordelijkheden of arbeidsvoorwaarden. Wanneer het niet lukt om daar samen een goed gesprek over te voeren dan is mediation een goed middel om die oorzaken op tafel te krijgen en tot oplossingen te komen.
Wanneer mediation?
Mediation is een passend instrument in de volgende situaties:
- Je hebt behoefte aan het verbeteren van de samenwerking in het team of tussen medewerker en leidinggevende.
- Er is onduidelijkheid of een meningsverschil over taken, verantwoordelijkheden of functioneren.
- Je hebt als managers/partners een verschil van mening over de richting van het bedrijf wat leidt of dreigt te leiden tot verstoorde verhoudingen.
- Er is sprake van stress en eventueel ziekteverzuim, waarbij de oorzaak (deels) ligt bij spanningen op het werk.
- De arbeidsverhoudingen zijn zo verstoord zijn, dat je overweegt uit elkaar te gaan. Maar wel onder voorwaarden die voor jullie beiden acceptabel zijn.
Voorbeelden van recente mediations:
- Een tweekoppig management van een culturele instelling met de behoefte om elkaar beter te begrijpen en vertrouwen en op één lijn te komen over het management van de organisatie. Zij zijn er met behulp van mediation in geslaagd het onderling begrip te vergroten en écht samen te gaan werken als managers.
- Een leidinggevende en medewerker met een verschillende opvatting over het functioneren van de medewerker, wat heeft geleid tot een conflict. De mediationgesprekken hebben de lucht geklaard. Ook zijn duidelijke afspraken gemaakt over taken, verantwoordelijkheden en functioneringsgesprekken.
- Een team van secretaresses in een reorganiserende organisatie, waar het niet botert tussen verschillende teamleden. Er was sprake van een onveilige sfeer, onduidelijke verwachtingen en hoog ziekteverzuim. Twee sessies hebben geleid tot duidelijke onderlinge verwachtingen, een heldere taakverdeling en verbeterde motivatie en sfeer.